Selecteer een pagina

Zo vind je stagiairs met talent
Het is voor een organisatie belangrijk om zichzelf continue te blijven vernieuwen,
verbeteren en heruitvinden. In een tijd waar alles steeds sneller gaat en
waardeproposities binnen no time zijn gekopieerd door de concurrentie, is het
belangrijk om als organisatie te beseffen dat vernieuwing en innovatie steeds
belangrijker worden. Werknemers die een andere manier van denken hebben en
met goede ideeën komen zijn daardoor zeer waardevol. Een manier waarop
invulling gegeven kan worden aan deze manier van denken is het gebruik maken
van stagiaires. Stagiaires kijken namelijk op een andere manier naar producten,
diensten, bedrijfsprocessen en klanten. Stagiaires kunnen met ideeën komen die in
positieve zin grote impact kunnen hebben op de organisatie. Maar niet elke stagiair
is even getalenteerd en gemotiveerd om het verschil te maken binnen een
organisatie. Net als bij werknemers zijn er grote verschillen tussen de kwaliteiten
van stagiaires. Ik zal in deze blog een aantal tips geven over hoe je als organisatie
ervoor kunt zorgen dat jullie meer geschikte en getalenteerde stagiaires vinden.

1. Zie stagiaires niet als ‘hulpjes’
Indien je op zoek bent naar getalenteerde stagiaires, zorg dan ook dat je weet wat de wensen en behoeften zijn van die stagiaires. Zoals producten worden gemaakt naar de wensen en behoeften van de klant zou dat in principe ook voor stagiaires en
stageplaatsen moeten gelden. Een organisatie zou bij het aanbieden van een stageplaats vanuit het perspectief van een stagiair moeten bekijken hoe zij een stage invulling moet geven. Een stagiaire voegt namelijk pas echt iets toe aan de
organisatie, op het moment dat hem of haar voldoende uitdaging wordt geboden.
Een student die gemotiveerd is en het talent heeft om op hoog niveau mee te werken binnen een organisatie is niet op zoek naar een stage waar hij of zij drie keer op een dag de koffie moet gaan halen. Nee, deze stagiaires zijn op zoek naar plaatsen
waar zij zichzelf kunnen excelleren en het gevoel hebben dat ze daadwerkelijk iets kunnen toevoegen. Indien jullie organisatie stages aanbiedt, bekijk die dan eens vanuit het perspectief van een gemotiveerde stagiair. Mag hij/zij iets toevoegen binnen de organisatie of wordt hij/zij gebruikt als werkpaard voor de klussen waar de rest van de organisatie geen tijd of zin voor heeft. Wat zou een getalenteerde stagiair willen uitvoeren? Wat zou die stagiair willen leren? Waar wil die stagiair in betrokken worden? Dit zijn vragen die je jezelf als organisatie moet stellen indien je op zoek bent naar getalenteerde stagiaires. Want deze stagiaires zijn op zoek naar
plaatsen waar zichzelf kunnen ontplooien en verbeteren en niet naar plaatsen waar ze koffie mogen halen. Als organisatie kunt u zich op deze manier ook onderscheiden van de concurrentie. Het aanbod van stageplekken is namelijk erg groot en hierdoor wordt het alsmaar belangrijker om de vormgeving van de stage vanuit het oogpunt van een stagiair te bekijken. Uiteindelijk zullen de gemotiveerde en getalenteerde stagiaires namelijk kiezen voor de stage waar ze zich het meeste
kunnen ontplooien.

2. Houd rekening met de manier van communiceren van de doelgroep
Indien jullie organisatie op zoek is naar getalenteerde stagiaires, is het dus belangrijk om de aangeboden stage tevens vanuit het perspectief van een stagiair te bekijken. Dit is echter niet alleen bij de vormgeving van een stage belangrijk, ook bij het kiezen van de kanalen waarmee potentiële stagiaires bereikt moeten worden is dit van belang. Er zijn vele websites waar het mogelijk is om jouw stagevacature op te plaatsen, maar dan blijft de vraag of geschikte stagiaires wel op deze vacaturesites kijken. Andere manieren van het aanbieden van stagevacatures sluiten misschien wel veel beter aan op de manier van communiceren van de jongere doelgroep. Waar vroeger nog persoonlijk gebeld werd voor een vacature is dat tegenwoordig wel anders. Studenten zijn gewend om online te communiceren via mobiel. Het wordt door deze groep dan ook als normaal ervaren om nieuwe manieren van communicatie toe te passen voor het solliciteren op stagevacatures. Dit zijn zaken waar een organisatie steeds meer rekening mee moet gaan houden.
Manieren waarop meer ingespeeld kan worden op de manier van communiceren van de jongere doelgroep zijn bijvoorbeeld Facebook & LinkedIn maar ook vernieuwende manieren voor het vinden van stagiaires zoals de Appli app.
Het is niet onbekend dat jongeren een groot deel van de dagbesteding doorbrengen op de mobiele telefoon. Er is geen enkele plaats waar deze groep mensen elke dag weer opnieuw enkele uren op te vinden is. Behalve online op de mobiele telefoon. Platformen als Facebook en LinkedIn zijn hierdoor goede middelen voor het aanspreken van getalenteerde stagiaires. Simpelweg omdat zij veel tijd
doorbrengen op deze platformen is de kans groter dat potentiële stagiaires bereikt worden dan op een vacaturesite. Tevens is het via deze platformen mogelijk om erg gericht te targetten. Zo kan bijvoorbeeld bij LinkedIn een studierichting of beroepsgroep ingegeven worden bij het plaatsen van een advertentie. Zo kan ervoor gezorgd worden dat alleen studenten uit de juiste studierichting bereikt
worden voor de stagevacature. Studenten en stagiaires zijn tevens gewend aan dit soort platformen en gebruiken deze ook voor communiceren. Een andere manier die meer aansluit bij de manier van communiceren van de studenten doelgroep is de Appli app. Appli is een innovatieve app die het selecteren van stagiairs in een nieuw jasje heeft gestopt. Appli wordt ook wel vergeleken met
Tinder maar dan voor het vinden van geschikte stagiaires. De reden hiervoor is dat Appli hetzelfde concept gebruikt als Tinder. Namelijk het één voor één laten zien van stageplekken of stagiairs en het vervolgens kunnen liken of disliken ervan. Op het moment dat beide partijen elkaar een like hebben gegeven ontstaat een match en kunnen ze direct beginnen met chatten. De app maakt het via dit concept makkelijker, efficiënter en sneller om geschikte stagiairs te vinden. In de app wordt door beide partijen een profiel aangemaakt met foto’s en video’s. Hierdoor kan ondanks de laagdrempeligheid toch een goed beeld van de tegenpartij verkregen worden.

3. Begin op tijd met zoeken
Het principe van het vinden van gemotiveerde en getalenteerde studenten is erg simpel en te vergelijken met een kinder snoepzak. De lekkere snoepjes worden als eerste opgegeten en de rest blijft onder in de zak liggen. Voor stagiaires geldt hetzelfde; de goede stagiaires zullen als eerste stageplaats hebben en de minder gemotiveerde stagiaires zullen het op het laatste moment laten aankomen. Gemotiveerde stagiaires gaan daarentegen al in een vroeg stadium op zoek naar een geschikte stageplaats. Als jullie organisatie op zoek is naar getalenteerde stagiaires zorg dan dat je op tijd begint met het werven ervan. Elk halfjaar zijn er
regionaal vaste startdatums voor de nieuwe groep stagiaires. Het is van belang dat de stagevacatures op tijd online worden gezet. Vaak beginnen gemotiveerde studenten namelijk al 5-6 maanden voor de startdatum actief met zoeken naar een geschikte stageplaats. Een ongemotiveerde student daarentegen zal tot het laatste moment wachten en dan pas op zoek gaan naar stageplaats. Zorg er als organisatie dus voor dat jullie rekening houden met de startdatums van stagiaires en op tijd de stage vacatures online zetten. Zo is de kans het grootst om in contact te komen met gemotiveerde en getalenteerde stagiaires.

Luca de Wilde